2016. január 4., hétfő

Újévi lencseleves

Mi mással köszönhetnék be az új évben, mint lencselevessel! Igaz, némelyek szerint a lencse csak akkor hoz szerencsét az új évben, ha mindjárt az éjféli koccintás után fogyasztják, de ez a leves annyira finom, hogy bármikor elkészíthető. Egyébként a lencsével úgy voltam, hogy az 1990-es évek elejéig azt hittem, ez egy olyan zöldség, ami csak a mesékben van, a mi vidékünkön ugyanis nem termesztik. Aztán 1990 után hirtelen megjelent az üzletek polcain csak éppen senki nem tudta, hogyan is kell elkészíteni. Ekkor azonban kiderült róla, hogy hajdanán biza termesztették nálunk is, csak valami okból kiment divatból. Ennek oka lehetett épp a háború és az azt követő éhínség is, édesanyám mesélte, hogy a háború idején, illetve közvetlen utána annyi lencsét ettek, hogy egy életre jól lakott vele, azóta sem kívánja. Így, mivel szakszerű tanácsot az elkészítését illetően édesanyámtól sem kaptam, kicsit utánaolvastam régi szakácskönyvekben és ez a változat tetszett meg leginkább nekem. De azóta készítettem már tárkonyosan és főzeléknek is, sőt salátát is akartam belőle készíteni a múlt év végén, de nem jött össze végül. Na, de ami késik, az nem múlik! 

Hozzávalók

A leveshez: 30 dkg lencse, 20 dkg füstölt kolbász, 1 kisfej hagyma, 1 sárgarépa, 1 petrezselyem, 1 szeletke zeller, 1 cikk fokhagyma, 1 babérlevél, 1 mokkáskanál szemes bors, 1 mokkáskanál köménymag, só, diónyi zsír. 
A rántáshoz: 1 evőkanál liszt, kevés zsír, késhegynyi pirospaprika. 

Elkészítése

1. A lencsét megpucoljuk és egy éjszakára beáztatjuk hideg vízben. 
2. A kolbászt karikára vágjuk és kevés zsíron megpirítjuk, amíg a paprikás levét kiengedi. 
3. Hozzáadjuk a lencsét, feltöltjük hideg vízzel és felforraljuk. 
4. Ha felforrt a leves, ízlés szerint sózzuk, hozzáadjuk a babérlevelet és teatojásba zárva a szemesborsot meg a köménymagot. 
5. Amíg a leves fő, megpucoljuk a gyökérzöldségeket, kockára vágjuk, kevés zsíron megdinszteljük, majd a fövő ételhez adjuk a zúzott fokhagymával együtt. 
6. Ha minden puhára főtt, vékony, paprikás rántással berántjuk a levest. 

Jó tudni! 

• Ha nincs teatojás, egy kis gézdarabba kötve főzzük a levesbe a szemesborsot és a köménymagot.

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése