2016. április 30., szombat

Sertésszűz sóskamártásban

Sarjad már a sóska is kertek alján, erdei tisztásokon, réteken, s ha már van, együnk belőle! Megvallom őszintén, gyerekkoromban temérdek mennyiségű sóskát voltam képes "lelegelni" csak úgy egyszerűen magára, s különösebben az után sem érdekelt ez növény, mint olyan, amiből ételt is lehet készíteni. Illetve valamikor fiatalasszony koromban tettem vele egy kísérletet, levest főztem belőle, de nem ízlett senkinek a családból. Így letettem a kísérletezgetésről, mondván, a sóska csak frissen és nyersen jó, nem érdemes vesződni vele. Aztán a minap a piacon a kedves szárhegyi nénikénél volt sóska, meg is vettem belőle egy kupacnyit, hazaérve pedig előbb jól laktam belőle csak úgy nyersen, a többit betettem a hűtőbe, hogy alszom rá még egyet, hátha megálmodom, mi legyen belőle. Másnapra tényleg kész voltam a "haditervvel", eldöntöttem sóskamártást készítek belőle és szűzpecsenyével tálalom. És úgy lőn!
Hozzávalók

A sertésszűzhöz: 1 szűzpecsenye, só, bors, 1 evőkanál vaj, pici olaj.
A sóskamártáshoz: maréknyi sóskalevél, 2 evőkanál liszt, 1 evőkanál cukor, 2-3 evőkanál tejföl, 1 dl tej, 2-3 dl húslé, só.

Elkészítése

1. A szűzpecsenyét lehártyázzuk, megmossuk, majd szárazra töröljük. Bekenjük vékonyan olajjal, sózzuk és borsozzuk, majd átlátszó fóliába tekerve egy éjszakát hűtőben érleljük.
2. Másnap egy serpenyőben megolvasztjuk a vajat és a szűzpecsenye minden oldalát kisütjük benne. Ezután áttesszük egy lábosba, felengedjük annyi forró vízzel, amennyi épp ellepi és 5-10 percig főzzük. Ekkor levesszük a tűzről és hagyjuk ebben a lében tovább készülni.
3. Eközben megpucoljuk a sóskát, folyó víz alatt átmossuk, késsel feldaraboljuk és abban a vajban, amiben a szűzpecsenye sült, folyamatosan kavargatva megfonnyasztjuk.
4. A lisztet kevés tejjel csomómentesre keverjük, hozzátöltjük a sóskához, belekeverjük a tejfölt és a hús főzőlevéből annyit töltünk hozzá, hogy selymes mártást kapjunk.
5. Ízesítjük sóval és cukorral, majd felforraljuk.
6. A megpuhult sertésszűzet rézsútos szeletekre vágva tányérra helyezzük, leöntjük sóskamártással és dinsztelt krumplival tálaljuk.

Jó étvágyat! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése