2016. október 3., hétfő

Töltött őzláb sajtmártással

A minap meglátogatott Árpi bácsi, a gombakirály, és hatalmas zsákjában lapult néhány őzlábgomba is. Nosza, lecsaptam rá, és azonnal megvásároltam a készletet, hiszen az egész család szereti a finom erdei gombát, az őzlábat különösen, hiszen kirántva bármilyen rántott húst überel. Legalábbis szerintünk. Most is így tettem, a nagyobb kalapokat szezámmagos panírban kirántottam, egy kis friss salátával egy-kettőre el is tüntettük, a kisebb, még nem egészen kinyílt kalapokat pedig betettem a hűtőbe, hogy majd abból is készítek valamit. Azt tudtam, hogy tölteni fogom, azt viszont nem, hogy mivel, hogyan. Aztán egyet térültem-fordultam a kedvenc üzletemben, ahol a hűtőpultból nagyon mosolyogtak rám a Karpaten Milk sajtjai, és én úgy gondoltam, föltétlenül vennem kell belőlük. Így hát vettem egy trappistát, egy Tilsitet - ami érlelt félkemény sajt -, és egy füstölt érlelt sajtot. Hazafelé pedig már készen is volt a "haditerv": sajtos-sonkás-zöldséges tölteléket készítek, azzal töltöm meg a gombákat, és sajtmártást készítek mellé. Ám, mielőtt vázolnám, mit is, hogy is csináltam, még elmondanám, hogy a Karpaten Milk egy sajt és tejtermék kisüzem, ehejt a szomszédfaluban, Tekerőpatakon, ahol svájci technológiával készítenek nagyon jó minőségű sajtokat. A kézműves sajtok mellett, az ő sajtjaik a kedvenceim. Van belőlük mindenféle fűszerezésben, és ízesítésben, olyan is, amit elképzelsz, de olyan is, amit el se képzelnél.


Hozzávalók 

A töltött őzlábhoz: 8 fiatal őzlábgomba, 10 dkg főtt sonka, 10 dkg félkemény sajt, 1 sárgarépa, 1 szelet zeller, 1 kis fej hagyma, 2 evőkanál zöldborsó, 1 tojás, 15 dkg vaj, só, bors, petrezselyemzöld.
A sajtmártáshoz: 1 cikk fokhagyma, fél kis fej hagyma, 5 dkg trappista sajt, 5 dkg érlelt sajt, 5 dkg érlelt füstölt sajt, 5 dkg vaj, 2 evőkanál liszt, 4 dl tej, pici só, fehérbors, szerecsendió. 

Elkészítése 

1. Az őzláb-kalapokat megtisztítjuk, folyó víz alatt gyorsan átmossuk, majd sózzuk, borsozzuk. 
2. A zöldségeket megpucoljuk és kockára vágjuk, a petrezselyemzöldet finomra aprítjuk. 
3. A hagymát megdinszteljük egy evőkanál vajon, hozzáadjuk a sárgarépát, zellert és a zöldborsót, majd puhára pároljuk. Hagyjuk kihűlni. 
4. A félkemény sajtot és a sonkát kockára vágjuk, majd hozzáadjuk a kihűlt zöldségekhez. Sózzuk, borsozzuk, megszórjuk petrezselyemzölddel, hozzáadjuk a tojást, és összekavarjuk. 
5. A sajtos-sonkás-zöldséges töltelékkel megtöltjük a gombakalapokat, szorosan egymás mellé egy nagyobb lábosba rakjuk, a maradék vajat felaprítva a tetejére szórjuk, majd előmelegített sütőben megsütjük. 
6. Ezalatt elkészítjük a sajtmártást. A háromféle sajtot lereszeljük. A hagymát és a fokhagymát nagyon apróra vágjuk, majd a vajon megpároljuk. Megszórjuk liszttel, és addig kavargatjuk, amíg hólyagozni kezd, ekkor feltöltjük a hideg tejjel, sózzuk, megszórjuk fehérborssal és frissen reszelt szerecsendióval, majd addig forraljuk, míg mártás sűrűségű lesz. A tűzről levéve belekavarjuk a sajtokat, ha szükséges utófűszerezzük. 
7. A megsült őzlábkalapokat sajtmártással tálaljuk. 

Jó tudni! 

• Tölteni az egészen fiatal őzlábgomba alkalmas, amelyiknek a kalapja még nincs kinyílva.

Jó étvágyat!

1 megjegyzés: